Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko operatorowi sieci Play. Zarzut stawiany spółce P4 dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w przypadku braku terminowej wpłaty.Abonenci sieci Play mogą zyskać 5 zł rabatu miesięcznie, jeśli zrezygnują z faktury papierowej i przejdą na e-fakturę, którą będą terminowo opłacać. Zgodnie z regulaminem promocji, abonent traci rabat na kolejnej fakturze, jeśli spóźni się z opłaceniem poprzedniej. Zniżka przepada również wtedy, gdy opóźnienie dotyczy opłat za usługi dodatkowe, wyszczególnione na fakturze.
Zobacz: Play ma podwójne standardy. Uważaj, co podpisujesz (aktualizacja)
Zobacz: Play znosi irytującą opłatę
Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Fioletowa spółka może też naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
To wszystko nie podoba się Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4.
powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator sieci Play zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Są to odsetki za opóźnienie oraz utrata rabatu. Co więcej, wysokość tej ostatniej kary może przewyższać odsetki dozwolone prawem w takiej sytuacji. Fioletowa spółka może również odnosić dodatkową korzyść, ponieważ nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. UOKiK zwraca uwagę na fakt, że konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, operatorowi sieci Play grozi kara w wysokości do 10% rocznych obrotów.
UOKiK prowadzi podobne postępowanie wyjaśniające dotyczące Canal+, Netii, T-Mobile i Vectry. Urząd sprawdza w ich przypadku, na jakich zasadach zastrzegają utratę jakichkolwiek rabatów przez abonentów nieopłacających faktury w terminie.
Zobacz: Telekomy wprowadzają klauzule inflacyjne. UOKiK mówi sprawdzam
Zobacz: Plus przegrał. Zapłaci prawie 40 mln zł, bo nacinał klientów
Fatal error: Cannot redeclare LINK_VAULT_ShutdownFunction() (previously declared in /home/dealer/kasat/pkg/media/news/html/lv8XKjw2kktaWG7gvN.php:1380) in /home/dealer/kasat/pkg/media/news/html/lv8XKjw2kktaWG7gvN.php on line 1386